dilluns, 31 de maig del 2010

Classificacions i + amb les regletes

Els pares que decidim que els nostres fills s'eduquin d'una forma activa estem farts de llegir i escoltar que a través de la manipulació els nens aconsegueixen aquells coneixements que a nosaltres ens van ensenyar d'un altra manera. Ho llegim, ens ho creiem i n'estem convencuts, per això fem les coses com les fem (al menys jo). I, quan ets testimoni, no ja d'aquest resultat, sino d'aquest procés et quedes... ¿bocabadada?

M'explico:

Fa uns mesos vaig trovar aquestes regletes a bon preu i les vaig fer meves.



Sabia que era molt d'hora per fer res amb l'Àfrica així que les vaig deixar prop de les construccions, vaig pensar que potser faria torres, o carreteres, o ... ves a saber.

No els hi ha fet gairé cas, algún cop les ha agafat, les ha escampat totes per terra i ja està, jo ho he recollit quan ella ja dormia i les he tornat a desar al mateix lloc.

Avui les ha tornat a agafar. Les ha tornat a escampar i, aprofitant que la Mara dormia, m'ha demanat de jugar amb ella: jo m'he posat a les seves ordres.

M'ha demanat que separés totes les blanques (les regletes de 1) en una muntanyeta, crec que ha escollit primer aquestes perquè li feien nosa (n'hi ha prop de 300) i les ha posat al seu lloc; després m'ha demanat que li anès donant les taronges (de 10), després les blaves (de 9), les marrons (de 8) i així fins les verdes de 6; tot això sense comparar cap regleta amb l'altra. Home, les tenia totes a la vista i es veia quina era més llarga, però no la creia capaç de fer aquesta distinció i menys sense posar una al costat de l'altra (si no classifica els llistons vermells de Montessori!!).

Després de desar les verdes de 6 m'ha demanat les verdes de 3 (d'un color una mica més clar) i, quan he començat a agafar-les m'ha dit: "no, que me equivocat, vull que em donis aquestes (les grogues de 5)" i ha continuat fent la seva classificació.

Quan tenia les roses de 4 ha decidit que les col·locariem juntes; jo tenia 3 regletes a la mà i ella m'ha dit, "té, te'n dono 5" i quan me les ha donat m'ha demanat: "no, donam 2" i ens em quedat amb 6 cada una, que em anat posant a la capsa de forma intercalada, una ella i una jo.

Quan tenia un parell de regletes verdes de 3 a la mà, ha agafat (crec que de forma inconscient) 3 regletes blanques de 1 i les ha tingut a l'altra mà, altre cop sense comparar res, simplement manipulant, les unes i les altres, i les ha deixat.

I hem acabat de guardar totes les que quedaven.

Estic quasi segura que alguna d'aquestes fites ha estat pura coincidència (com separar en 2 grups iguals les regles de 4), però el fet que es donessin totes alhora m'han deixat al·lucinada i, perque no dir-ho, plenament tranquila i satisfeta :)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada