dimecres, 16 de juny del 2010

XXè Carnaval de blocs: matemàtiques


La Silvia des de el seu blog ens ha fet ha proposat que parlem sobre les matemàtiques en aquest XXè Carnval de blogs; ens ha fet un qüestionari que intentaré anar seguint.

Els meus records al voltant de les mates son bons. M’agradaven força; de fet, recordo que a casa feia els problemes d’equacions a mode de passatemps, així, a més, quan estava a classe podria xerrar amb les amigues perquè la feia que ens posava “la senyo” ja estava feta ;D.

Recordo especialment la professora de segona etapa (6è, 7è i 8è) que tenia un mètode que em sembla força interessant. Ens explicava les coses una vegada i, a las que se’ns donava bé o enteníem de seguida, després fèiem exercicis, sortíem nosaltres a la pissarra a corregir-los i les nostres companyes ens feien totes les preguntes que volien; era un bon recurs per dos motius, nosaltres explicàvem les coses amb les nostres paraules i exemples i a les companyes els era més fàcil preguntar-nos coses a nosaltres que a la professora (ho sento Esther, ja se que a tu et feia una mica de ràbia això ;D).

Després vaig fer FP i el llistó de mates va baixar bastant; vaig estudiar empresarials i amb l’estadística cap problema però amb les mates hi havia moltes coses que no havia fet i com que vaig estudiar a distància (UOC), vaig haver de contractar un professor que em donés un cop de mà (mai he sabut “estudiar” matemàtiques, m’ho han d’explicar i ho haig d’entendre).

Hi ha molts jocs en que es necessiten les matemàtiques, la majoria de jocs de taula (parxís, cartes, solitaris, escacs, dominó…), també jocs més físics, com l’atletisme (cronometres, alçades,... bé, mides en general); la veritat es que com que dins de les matemàtiques hi ha tantes branques, es molt fàcil trobar-les per tot arreu.

Crec que a la gent que no li agraden les matemàtiques perquè han intentat estudiar-les; es una assignatura que no es pot memoritzar, s’ha d’entendre i els professors no sempre han sabut explicar-les des de la senzillesa. Recordo que amb 16 anys li vaig explicar (en 5 minuts) a una amiga les fraccions amb la paret que teníem al costat d’on estàvem assegudes. Mai li havien explicat així, d’una forma senzilla i ho va entendre per sempre.

La meva filla gran farà 4 anys a l’agost, així que trobo que es aviat per dir si li agraden les matemàtiques. Li agraden els números, això si, i ja fa algunes sumes i restes senzilles de forma espontània (mira hi han dos mames i dos nenes, pues som quatre!). No “li ensenyo” però si que deixo al seu abast material per manipular, material purament matemàtic com les regletes, els blocs lògics i material pre-matemàtic com la torre rosa, l’escala marró, blocs de construcció, els llistons vermells,… Vull oferir-li més material que estic construint (triangles constructors, fraccions, figures geomètriques planes,…). La meva idea es que manipulant ella sola trobarà les relacions i, si li sorgeixen dubtes i pregunta, doncs mirarem d’ajudar-la :)
Per conèixer els números ens va servir bastant aquest llibre.

Es molt difícil saber que es ser exitòs, suposo que per cadascú vol dir una cosa diferent. Crec que gairebé totes les professions necessiten de les matemàtiques, fins i tot les artístiques: els músics han de comptar compassos, els pintors han de tenir en compte les proporcions de colors a barrejar,… i, no cal parlar-ne de les altres, no? Potser els conductors o els policies fan servir menys matemàtiques. Alguna més en trobarem…
No obstant, no cal dominat totes les branques d’aquesta disciplina per tal de ser bo en l teva professió, es clar, només cal dominar la que va implícita en les tasques que has de desenvolupar. I en les finances has de dominar bastant.

Penso que tenim moltes pors i ens infravalorem molt; jo també em vaig fer aquestes preguntes (suposo que tots ens les hem fet), així que penso que es normal que dubtin de la meva capacitat, encara que, en el fons, estan dubtant de la seva. Intento explicar-los que ara es fàcil, que tots sabem sumar, multiplicar,... que quan es compliqui una mica hi ha llibres (de mates i de qualsevol altra assignatura) i que, si tot i així tinc dificultats, sempre hi ha gent que sap molt d’un tema en concret i només hem de trobar-la... Des de professionals que els hi encanta la seva tasca i estan desitjosos de transmetre-la fins a professors particulars que, en cas de necessitat puntual, no tindria cap problema en contractar.

Dins l'etiqueta de matemàtiques trobareu el que hem anat fent (que no es molt), també es interessant visitar la web del Gabinet de Materials i Recerca de la Matemàtica (GAMAR).

Bé, i això es tot per la meva part, a veure que en penseu els demés.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada